Rozwój technologiczny branży motoryzacyjnej oraz rosnące oczekiwania użytkowników doprowadziły do tego, że producenci montują turbosprężarkę generalnie we wszystkich jednostkach wolnossących. Obecnie ciężko wyobrazić sobie diesla niewspomaganego turbiną. Nie zmienia to faktu, że oczywiście takie silniki są, jednak ze względu na swoje osiągi pod względem mocy stają się coraz mniej popularne. Gdyby nie zastosowanie turbosprężarki dla przykładu dwulitrowe silniki diesla miałyby 75 KM, gdyż byłaby to granica ich możliwości, a nie 150 KM jak faktycznie mają.
Turbina nie tylko dla diesli
Turbosprężarka swoje zastosowanie znalazła także w silnikach benzynowych. Co czyni ich coraz mocniejszymi i oszczędnymi jednostkami, zachowując stosunkowo niską pojemność.
Zasada działania turbosprężarki
Turbo ma zasadniczo prostą budowę i zasadę działania. Spaliny w postaci gazów wydalane z komory spalinowej przepływają przez tzw. „część gorącą turbiny” wprowadzając w ruch wirnik, który z kolei odpowiada za rozpędzenie sprężarki. Sprężarka wtłacza do cylindrów powietrze w ilości większej niż ilość wynikająca z pojemności skokowej.
Trwałość turbosprężarki
Turbosprężarka jest podzespołem pracującym w bardzo ekstremalnych warunkach. Temperatura spalin osiąga kilkaset stopni, a łopatki wirnika kręcą się z prędkością 100-200 tysięcy obrotów na minutę. Dlatego jest to element silnie eksploatowany, ponadto zanieczyszczenia oleju, czy niewłaściwe smarowanie może doprowadzić do jej poważnej awarii. Przy właściwej eksploatacji naturalna granica zużycia się podzespołów turbiny średnio uwzględniając różne jednostki i producentów wynosi ok. 200-250 tysięcy kilometrów. Dlatego też warto kontrolować jego kondycję, nie można lekceważyć objawów, które mogą świadczyć o tym, że należy rozważyć czy konieczna nie jest wymiana lub regeneracja turbiny.
Gwizd turbosprężarki- Czy obawiać się, że turbina gwiżdże.
Teorii na temat gwizdu wydobywającego się z turbosprężarki jest tyle, ilu na świecie jest mechaników. Teorie podzielić te można na dwie grupy. – Turbina nie powinna gwizdać, – Turbo musi gwizdać, bo to silnik diesla.
My jako zespół gdzie regeneracja turbosprężarki jest, codziennością twierdzimy, że turbina nie powinna wydawać z siebie żadnych odgłosów. Turbo nie powinno gwizdać, wyć, o stukaniu czy dźwiękach tarcia nie wspominając.
Turbosprężarka gwiżdże- PRZYCZYNY.
Gwizd turbiny oznacza, że najprawdopodobniej wyrobiony jest jej wirnik, lub do jego komory dostały się zanieczyszczenia, które powodują zawirowania spalin. Gwizd może być także spowodowany także rozszczelnieniem się przewodu, który doprowadza powietrze do intercoolera. Wycie lub gwizdanie turbiny powodować może uszkodzenie, którejś z łopatek wirnika, lub nagromadzenie się osadu, który powoduje, że nie jest wyważona i pracuje nie równo, powodując tym samym zawirowania.
GWIZD TURBOSPRĘŻARKI NIE JEST NATURALNĄ SPRAWĄ!
Na końcu raz jeszcze zaznaczamy, że gwiżdżąca turbina to oznaka, jej usterki, lub tego, że moment granicy wyeksploatowania jest bardzo bliski. Nie mają racji ci, którzy twierdzą, że tak powinno być, bo silniki diesla po prostu są głośne.
Nie należy lekceważyć tego objawu. Jeżeli nie jesteście pewni, zachęcamy do kontaktu z nami. Nasi specjaliści pomogą zdiagnozować objawy, a także ocenić czy konieczne jest wymiana turbosprężarki, czy może wystarczy tylko regeneracja turbo.